Till mitt uppdrag för Fredriksborgskolan i Borås ville jag göra en stor och heltäckande gestaltning med många olika element och generöst med färg. Verket löper över tre väggar från tak till golv och består av olika bitar och reliefer monterade på målade väggar, som stora pusselbitar. Skolans omgivning gav idéen till gestaltningen. Hästar och fåglar i olja på duk på formskurna pannåer, karvade och urfrästa landskapsreliefer samt enfärgade pusselbitar bildar tillsammans en inte bara visuell, utan även taktil upplevelse. Spegelmosaikerna speglar ljuset när man rör sig. Färgerna går i varianter av orange, grönt och rosa. Klippan och den branta backen i skogen bakom skolan gav upphov till de olika höjdlinjerna på pelare och väggar.
ÅRINGARNA (THE YEARLINGS)
FREDRIKSBORGSKOLAN BORÅS 2024
Verket heter ”Åringarna”. En åring är en unghäst på väg att bli vuxen, liksom tonåringarna som kommer befolka skolan, och de är lika rörliga, lekfulla och påhittiga.
Verket binder ihop rummet, gör en helhet av en brokig plats som egentligen består av två korridorer med flera dörrar och en sitthörna bakom trappan. De sprakande färgerna ska ge inspiration och göra platsen lite magiskt och fantasieggande. Spegelmosaikerna hänger på en barnvänlig höjd men det krävs lite skicklighet och tålamod att kunna spegla sig själv i dem. Jag önskar att barnen på skolan ska kunna få en upplevelse av tillhörighet och stolthet över sin skola.
Foton: Hendrik Zeitler © 2024
STUDIO TOM BOGAARD / presentation GVR 2024
ROPE COMPOSITIONS
Mina första strandplast-arbeten gjorde jag för över 20 år sedan på
Sardinien. Det var där jag fick upp ögonen för nedsmutsningen med naturen och att jag inte längre ville förbli passiv. Det var där jag började med strandstädning, som hobby, som nödvändighet.
Strandstädning har för mig blivit ett sätt att kunna förhålla sig till den
pågående globala nedsmutsningen med plastskräp av våra hav och stränder. Ett sorts sorgearbete som jag lyckats förvandla till något positivt. Att hitta, att återställa, att vraka. Sakletarglädje. Det har gett mig ett mål på mina utflykter, en vettig sak att kombinera med natur-upplevelse och upptäckande av nya platser. Att kånka fynd över berg och klippor i väder och vind är ibland ett tungt arbete, men enormt tillfredställande.
Jag har haft olika fokus på material jag hittat men sedan några år tillbaka har jag börjat ta hand om repen jag hittar. Rep, tampar, snören och fiskenät som har slängts eller tappats ute till havs, oftast från fiskebåtar. Jag har hittat dem på stränder och i skrevor bland klipporna på Tjörn och Orust, Hisingen och Marstrand och andra platser på västkusten.
Det finns mycket av, det är ett intressant konstnärsmaterial och kommer ialla möjliga dimensioner, längder och färger, fast mest i grönt och orange. Ibland gammalt, blekt och slitet, ibland nytt och fräscht.
Efter sortering och rengöring (bland annat 40° maskintvätt) får materialet så småningom en ny form i ateljén.
Mina rep-arbeten får gärna påminnas om varifrån de kommer och knytas till problemen med plastförorening och miljöförstörelse. Men förutom det ska de berätta också någonting annat. Något som för tankarna till förflyttning och resande, om att längta bort. Jag ser kopplingen till etnografiska arbeten. Ibland påminner arbeten om handarbete från Amazonas eller Kongo, något man skulle kunna hitta i ett etnografiskt museum, mjukt och taktilt som textil.
Jag tänker även på hur samhällen skulle kunna komma se ut i framtiden
efter en tänkbar civilisationskollaps. Vi vet hur länge plast kan överleva
innan det faller sönder så det är väl just plast det kommer att finnas mycket av långt efter vi slutat producera nytt. Min Debris Mask bygger på tankar kring detta.
Novel Entities - 2022 - rope on canvas - 110 x 85 cm
Novel Entities & Novel Entities #2 - 2022 - rope on canvas - 110 x 85 cm
Konsthallen I Hishult
Novel Entities #8 - 2024 - rep på duk - 38 x 26 cm
Novel Entities #7 - 2024 - rep på duk - 110 x 85 cm
Debris Mask (Beach Boy) - 2022 - rep på papier-maché på cykelhjälm - 30 x 32 x 34 cm
MONSTER MONSTERA
Monsteran är en av Sveriges mest förekommande krukväxter. Ursprungligen från Mellan - och Sydamerika där den växer som epifyt på andra träd i regnskogen. Här hemma är det oftast en kamp att försöka hålla den upprätt och att hålla luftrötterna i schack. Förlagorna till målningarna jag har utgått ifrån är från en Monstera som växer i Amsterdams botaniska trädgård: Hortus Botanicus. Monsteran där är över 100 år gammal och sträcker sig 5-6 meter ovanför besökarnas huvuden. Dens luftrötter är så talrika att de bilder en koja eller en gardin.
Framförallt äldre växthussamlingarna såsom den i Amsterdam har tydliga rötter till koloniala idéer och bygger på växter som gynnade oss i väst. De centrala rummen botaniska växthus innehåller ofta växter såsom kaffe, bomull, och andra kolonial-växter.
Min pappas familj hade ett förflutet i Indonesien som har varit en holländsk koloni. Pappa och hans familj överlevde de japanska fånglägren under kriget och hamnade därefter i Haag som många andra nederländsk-ostindiska familjer och där de försökte starta om.
I trapphuset i vårt sjuttiotals-radhus hängde en balinesisk mask och ett indonesiskt svärd dekorerat med hästtänder. Mina farföräldrar och fastrar pratade ett språk kryddad med malaysiska ord och yttryck. Vi åt ofta indonesisk mat. Hemma hos släktingarna fanns än fler saker från det forna hemlandet på väggarna, saker som verkade laddade med nostalgi, sorg och saknad efter tiden innan kriget.
Monsteran i krukan på fönsterbrädan har blivit en symbol som på någon konstig sätt länkar till allt detta…
Grey Monstera, 2024, oil on canvas, 151 x 111 cm
DAZZLE PAINTINGS m.m.
Ordet Dazzle betyder på svenska blända, bländas eller förblinda; bokstavligen: att tillfälligt tappa synen av starkt ljus, eller bildligt: att bli förtrollad, fascinerad och tappa omdömet att kunna se klart. Dazzling är när något eller någon är intensivt strålande, brilliant, överväldigande. To bedazzle är att dekorera med glittrande ting, såsom spegelbitar eller paljetter. Under första världskriget kamouflerade engelsmännen och amerikanerna sina skepp med starkt kontrasterande kulörer i stora geometriska former för att förvirra fienden, så kallade Dazzle Ships. Skeppen doldes inte av färgen, men det gick inte längre att på håll se storlek, distans, vad som var bak eller fram, eller i vilken riktning de for.
Jag fascineras av seende, av vad vi ser, vad vi missar, hur ögat luras av synvillor, oskärpa och skevhet; av att se saker som inte finns eller tvärtom, att förbli blind för det uppenbara, att bli bländad, att bli överväldigad av färger, tingen, växter…
Färg är viktigt. Kulörerna skapar drama, färger samspelar eller bråkar med varandra, kontraster skapar rytm och resonans.
En målning ska vara som en inbjudan till dans för ögat, till att undersöka målningens yta, färger och former. Samtidigt en inbjudan att se inåt, att utforska ens inre värld av minnen, erfarenheter och drömmar.
Ögat ska kunna vandra runt länge, kunna stanna upp ibland, dansa vidare och gå vilse till slut.
Någonting måste gå sönder, 2024, akryl på papper, collage, 26 x 25 cm
Dazzle Painting x 2 at Galleri Thomassen Gothenburg 2023
Vänster: Dark Red Dazzle , 2022, vinyl på duk, 151 x 111 cm
Höger: Dark Green Dazzle, 2022, vinyl på duk , 151 x 111 cm
Övervakad av någon, 2024, olja på duk, 65 x 55 cm
Bussar välter jämrande, 2024, olja på duk, 65 x 55 cm
CV
born in Delft, The Netherlands 1965
lives and works in Gothenburg Sweden
Education
Royal Institute of Art, Stockholm, 1989 -1991
Academy of Fine Arts, Maastricht, 1983-1989
Solo exhibitions
2023 DAZZLE PAINTING, Galleri Thomassen, Gothenburg
2023 KAMOUFLAGE, Kulturhuset Möbeln, Tierp
2022 NOVEL ENTITIES, Orangeriet Skebobruk
2020 PURSUING HAPPINESS, Domeij Gallery, Stockholm
2020 WUNDERKAMMER, Konsthallen Hishult
2016 Konstforum Norrköping, with Samira Englund
2016 JUNGLE TALES, Domeij Gallery, Stockholm
2014 HINTERLAND, Galleri Thomassen Gothenburg
2007 B-SIDES and RARITIES, Göteborgs Konstförening
2005 PUZZLE , Stenasalen, Gothenburg Museum of Art
2004 SCARY STORIES, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam
2002 JIG SAW, Galleri Mors Mössa, Gothenburg
2001 Galleri Krister Fahl, Uppsala
2001 ARMENIA, Galleri Krister Fahl, Stockholm
2001 The DEAD MARABOU STORK & OTHER STORIES, Galleri Susanne Pettersson, Norrköping
2000 MORE SONGS ABOUT TRIPS AND DESTINATIONS, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam
1998 Galleri Krister Fahl, Stockholm
1998 Galleri Magnus Åklundh, Lund
1996 Galleri Magnus Åklundh, Lund
1995 Galleri Krister Fahl, Stockholm
1995 Nederländska ambassaden i Stockholm
1991 & 1990 Galleri Mejan, Stockholm
Selected group exhibitions
2024 Sommarsamling - Konsthallen 30 år, Konsthallen Hishult
2023 SO LONG SALONG, Domeij Gallery, Stockholm
2022 FÖRVANDLINGEN, Konsthallen Hishult
2022 CORONASAMLINGEN, Skissernas Museum, Lund
2022 CORONASAMLINGEN, Havremagasinet, Boden
2020 Group Show, Galleri Thomassen, Gothenburg
2019 HUNGRY PLANET, Passagen Konsthall, Linköping
2018 MEJAN 94, Domeij Gallery, Stockholm
2018 ETT LÅNGT FARVÄL, Galleri 1, Gothenburg
2018 TENTHAUS WINTER DEPOT, Galleri Box, Gothenburg
2017 TRAVELLERS, Domeij Gallery, Stockholm, with Lotta Döbling & Pelle Perlefelt
2017 A Lot A Lot, Galleri Thomassen, Gothenburg
2016 Contemporary Art Meets Tribal Art, Domeij Gallery, Stockholm
2016 Vårutställning, Galleri Thomassen, Gothenburg
2015 Rådhusets Julkalender, Örebro, 2016 Örebro Läns Museum
2015 Gyllene Tider, kulturarbetarnas seniorboende, Galleri PS, Gothenburg
2015 TOMBOLA Parksalong, Azaleadalen, Gothenburg
2015 Galleri Thomassen, Gothenburg
2014 Rådhusets Julkalender, Örebro, 2015 Örebro Läns Museum
2014 Påsksalong, Galleri Thomassen, Gothenburg
2014 Rapport 2012:1, Peter Eccher & Galleri Box, Supermarket Stockholm
2013 Galleri Thomassen, Gothenburg
2012 Rapport 2012:1, Peter Eccher & Galleri Box, Gothenburg
2011 Örebro Konsthall, with Lotta Döbling, Tommy Hilding, Alexandra Skarp, Stefan Johansson, Stefan Berger
2010 Rådhusets Julkalender, Örebro
2010 TOMBOLA Parksalong, Azaleadalen, Gothenburg
2008 KustomKonst, Galleri 54, Gothenburg
2006 Mejeriet, Hättorps bruk, Tjällmo
2005 Without You No Me, Galerie Quartair, The Hague
2004 Kalas, Galleri 54, Gothenburg
2004 6x54>Göteborg, Galleri Titanik, Turku, Finland
2004 Art Rotterdam & KunstRAI Amsterdam, Galerie Serieuze Zaken
2003 Nothing Can Be Hidden Forever, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam
2002 Sthlm Art Fair, Galleri Susanne Pettersson
2001 Sthlm Art Fair, Galleri Krister Fahl & Galleri Susanne Pettersson
1999 Leve de provincie, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam
1999 In de glij, Galerie Singel 74, Rotterdam
1996 Smart Show, Galleri Krister Fahl, Stockholm
1995 Tre Konstnärer på Tundran, Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholm
1989 Pro Forma, A.B.K. Maastricht & Kunstverein Heinsberg, Tyskland
Public art commissions
2024 Fredriksborgskolan, Borås kommun
2023 Kyrkskolan & Kyrkbyns förskola, Tierps kyrkbyn, Tierps kommun
2016 Fjällblomman Preschool, Rannebergen, Angered. Lokalförvaltningen Göteborg
2010 Södra Älvsborg Hospital in Borås, staircase & entrance, reception polyclinic, Västra Götalandsregionen
2007 Karolinska Hospital in Huddinge, meeting room, Stockholms läns landsting
2006 Police Headquarters in Helsingborg, entrance, cafeteria & corridor, Statens Konstråd
1997 Dutch Embassy in Stockholm, ceiling painting
Miscellaneous
2022 Curator for the Förvandlingen (the Metamorphosis) exhibition at Konsthallen Hishult
2020 Exhibition catalogue for the WUNDERKAMMER exhibition (download pdf in Swedish here: 2 Mb)
2004-2024 Teaching painting at Gothenburg Art School/Göteborgs Konstskola
2002 Grez sur Loing artist in residence, City of Gothenburgs’ Culture Department
1998 Exhibition catalogue galleri Christer Fahl with text of Lars O.Ericsson
1994 participant in the Tundra Ecology 94 expedition, Swedish Arctic Research Programme/Polarforskningsinstitutet
(leg 3; Tiksi-Gothenburg).
Grants
2024 Adlerbertska konststipendium
2022 The Arts Grants Committee/Konstnärsnämnden
2021 Kulturstipendium Region Västra Götaland
2008, 2014 & 2018 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden
2004 City of Gothenburg Kulturstipendium
2002 Theodor and Hanne Mannheimer Foundation
2000 & 2004 & 2005 IASPIS
1998 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden
1996 The Royal Academy in Stockholm
1994 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden
Represented
The National Public Art Council Sweden (Statens Konstråd)
Gothenburg Museum of Art
Norrköpings Konstmuseum
The Dutch Embassy in Stockholm
The Royal Swedish Academy of Sciences (Vetenskapsakademien)
Region Västra Götaland
Stockholm County Council
Region Skåne
City of Norrköping
City of Uppsala
City of Gothenburg
Tierps kommun
The Swedish Museum of Natural History (Naturhistoriska Riksmuseet)
Uppsala County Council
Akzo-Nobel Art Foundation
This website makes use of cookies. Please see our privacy policy for details
OK