Till mitt uppdrag för Fredriksborgskolan i Borås ville jag göra en stor och heltäckande gestaltning med många olika element och generöst med färg. Verket löper över tre väggar från tak till golv och består av olika bitar och reliefer monterade på målade väggar, som stora pusselbitar. Skolans omgivning gav idéen till gestaltningen. Hästar och fåglar i olja på duk på formskurna pannåer, karvade och urfrästa landskapsreliefer samt enfärgade pusselbitar bildar tillsammans en inte bara visuell, utan även taktil upplevelse. Spegelmosaikerna speglar ljuset när man rör sig.  Färgerna går i varianter av orange, grönt och rosa. Klippan och den branta backen i skogen bakom skolan gav upphov till de olika höjdlinjerna på pelare och väggar.

ÅRINGARNA (THE YEARLINGS)

FREDRIKSBORGSKOLAN BORÅS 2024

Verket heter ”Åringarna”. En åring är en unghäst på väg att bli vuxen, liksom tonåringarna som kommer befolka skolan, och de är lika rörliga, lekfulla och påhittiga.

Verket binder ihop rummet, gör en helhet av en brokig plats som egentligen består av två korridorer med flera dörrar och en sitthörna bakom trappan. De sprakande färgerna ska ge inspiration och göra platsen lite magiskt och fantasieggande. Spegelmosaikerna hänger på en barnvänlig höjd men det krävs lite skicklighet och tålamod att kunna spegla sig själv i dem. Jag önskar att barnen på skolan ska kunna få en upplevelse av tillhörighet och stolthet över sin skola.

    Foton:  Hendrik Zeitler © 2024

STUDIO TOM BOGAARD / presentation GVR 2024

ROPE COMPOSITIONS

Mina första strandplast-arbeten gjorde jag för över 20 år sedan på

Sardinien. Det var där jag fick upp ögonen för nedsmutsningen med naturen och att jag inte längre ville förbli passiv. Det var där jag började med strandstädning, som hobby, som nödvändighet.

Strandstädning har för mig blivit ett sätt att kunna förhålla sig till den

pågående globala nedsmutsningen med plastskräp av våra hav och stränder. Ett sorts sorgearbete som jag lyckats förvandla till något positivt. Att hitta, att återställa, att vraka. Sakletarglädje. Det har gett mig ett mål på mina utflykter, en vettig sak att kombinera med natur-upplevelse och upptäckande av nya platser.  Att kånka fynd över berg och klippor i väder och vind är ibland ett tungt arbete, men enormt tillfredställande.

Jag har haft olika fokus på material jag hittat men sedan några år tillbaka har jag börjat ta hand om repen jag hittar. Rep, tampar, snören och fiskenät som har slängts eller tappats ute till havs, oftast från fiskebåtar. Jag har hittat dem på stränder och i skrevor bland klipporna på Tjörn och Orust, Hisingen och Marstrand och andra platser på västkusten.

Det finns mycket av, det är ett intressant konstnärsmaterial och kommer ialla möjliga dimensioner, längder och färger, fast mest i grönt och orange. Ibland gammalt, blekt och slitet, ibland nytt och fräscht.

Efter sortering och rengöring (bland annat 40° maskintvätt) får materialet så småningom en ny form i ateljén.

Mina rep-arbeten får gärna påminnas om varifrån de kommer och knytas till problemen med plastförorening och miljöförstörelse. Men förutom det ska de berätta också någonting annat. Något som för tankarna till förflyttning och resande, om att längta bort. Jag ser kopplingen till etnografiska arbeten. Ibland påminner arbeten om handarbete från Amazonas eller Kongo, något man skulle kunna hitta i ett etnografiskt museum, mjukt och taktilt som textil.

Jag tänker även på hur samhällen skulle kunna komma se ut i framtiden

efter en tänkbar civilisationskollaps. Vi vet hur länge plast kan överleva

innan det faller sönder så det är väl just plast det kommer att finnas mycket av långt efter vi slutat producera nytt. Min Debris Mask bygger på tankar kring detta.

Novel Entities -  2022 -  rope on canvas -  110 x 85 cm

Novel Entities  & Novel Entities #2  -  2022 -  rope on canvas -  110 x 85 cm

Konsthallen I Hishult

Novel Entities #8  -  2024  - rep på duk -  38 x 26 cm

Novel Entities #7  -  2024  - rep på duk -  110 x 85 cm

Debris Mask (Beach Boy) -  2022 -  rep på papier-maché på cykelhjälm -  30 x 32 x 34 cm

MONSTER MONSTERA

Monsteran är en av Sveriges mest förekommande krukväxter. Ursprungligen från Mellan - och Sydamerika där den växer som epifyt på andra träd i regnskogen.  Här hemma är det oftast en kamp att försöka hålla den upprätt och att hålla luftrötterna i schack. Förlagorna till målningarna jag har utgått ifrån är från en Monstera som växer i Amsterdams botaniska trädgård: Hortus Botanicus. Monsteran där är över 100 år gammal och sträcker sig 5-6 meter ovanför besökarnas huvuden. Dens luftrötter är så talrika att de bilder en koja eller en gardin. 

Framförallt äldre växthussamlingarna såsom den i Amsterdam har tydliga rötter till  koloniala idéer och bygger på växter som gynnade oss i väst. De centrala rummen botaniska växthus innehåller ofta växter såsom kaffe, bomull, och andra kolonial-växter.

Min pappas familj hade ett förflutet i Indonesien som har varit en holländsk koloni. Pappa och hans familj överlevde de japanska fånglägren under kriget och hamnade därefter i Haag som många andra nederländsk-ostindiska familjer och där de försökte starta om.

I trapphuset i vårt sjuttiotals-radhus hängde en balinesisk mask och ett indonesiskt svärd dekorerat med hästtänder.  Mina farföräldrar och fastrar pratade ett språk kryddad med malaysiska ord och yttryck.  Vi åt ofta indonesisk mat. Hemma hos släktingarna fanns än fler saker från det forna hemlandet på väggarna, saker som verkade laddade med nostalgi, sorg och saknad efter tiden innan kriget. 

Monsteran i krukan på fönsterbrädan har blivit en symbol som på någon konstig sätt länkar  till allt detta…

Grey Monstera, 2024, oil on canvas, 151 x 111 cm

Monster Monstera, 2023, oil on canvas, 151 x 111 cm

Monster Monstera (dark version), 2023, oil on canvas,  151 x 111 cm

DAZZLE PAINTINGS m.m.

Ordet Dazzle betyder på svenska blända, bländas eller förblinda; bokstavligen: att tillfälligt tappa synen av starkt ljus, eller bildligt: att bli förtrollad, fascinerad och tappa omdömet att kunna se klart. Dazzling är när något eller någon är intensivt strålande, brilliant, överväldigande. To bedazzle är att dekorera med glittrande ting, såsom spegelbitar eller paljetter. Under första världskriget kamouflerade engelsmännen och amerikanerna sina skepp med starkt kontrasterande kulörer i stora geometriska former för att förvirra fienden, så kallade Dazzle Ships. Skeppen doldes inte av färgen, men det gick inte längre att på håll se storlek, distans, vad som var bak eller fram, eller i vilken riktning de for.

Jag fascineras av seende, av vad vi ser, vad vi missar, hur ögat luras av synvillor, oskärpa och skevhet; av att se saker som inte finns eller tvärtom, att förbli blind för det uppenbara, att bli bländad, att bli överväldigad av färger, tingen, växter… 

Färg är viktigt. Kulörerna skapar drama, färger samspelar eller bråkar med varandra, kontraster skapar rytm och resonans.

En målning ska vara som en inbjudan till dans för ögat, till att undersöka målningens yta, färger och former. Samtidigt en inbjudan att se inåt, att utforska ens inre värld av minnen, erfarenheter och drömmar. 

Ögat ska kunna vandra runt länge, kunna stanna upp ibland, dansa vidare och gå vilse till slut.

Någonting måste gå sönder, 2024, akryl på papper, collage, 26 x 25 cm

Dazzle Painting x 2 at Galleri Thomassen Gothenburg 2023

Vänster: Dark Red Dazzle , 2022, vinyl på duk,  151 x 111 cm

Höger: Dark Green Dazzle, 2022, vinyl på duk , 151 x 111 cm

Övervakad av någon, 2024, olja på duk, 65 x 55 cm

Bussar välter jämrande, 2024, olja på duk, 65 x 55 cm

CV

born in Delft, The Netherlands 1965

lives and works in Gothenburg Sweden        


Education

Royal Institute of Art, Stockholm, 1989 -1991

Academy of Fine Arts, Maastricht, 1983-1989


Solo exhibitions

2023 DAZZLE PAINTING, Galleri Thomassen, Gothenburg

2023 KAMOUFLAGE, Kulturhuset Möbeln, Tierp

2022 NOVEL ENTITIES, Orangeriet Skebobruk

2020 PURSUING HAPPINESS, Domeij Gallery, Stockholm

2020 WUNDERKAMMER, Konsthallen Hishult

2016 Konstforum Norrköping, with Samira Englund

2016 JUNGLE TALES, Domeij Gallery,  Stockholm

2014 HINTERLAND, Galleri Thomassen Gothenburg

2007 B-SIDES and RARITIES, Göteborgs Konstförening

2005 PUZZLE , Stenasalen, Gothenburg Museum of Art

2004 SCARY STORIES, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam

2002 JIG SAW, Galleri Mors Mössa, Gothenburg

2001 Galleri Krister Fahl, Uppsala

2001 ARMENIA, Galleri Krister Fahl, Stockholm

2001 The DEAD MARABOU STORK & OTHER STORIES, Galleri Susanne Pettersson, Norrköping

2000 MORE SONGS ABOUT TRIPS AND DESTINATIONS, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam

1998 Galleri Krister Fahl, Stockholm

1998 Galleri Magnus Åklundh, Lund

1996 Galleri Magnus Åklundh, Lund

1995 Galleri Krister Fahl, Stockholm

1995 Nederländska ambassaden i Stockholm

1991 & 1990 Galleri Mejan, Stockholm 


Selected group exhibitions

2024 Sommarsamling - Konsthallen 30 år, Konsthallen Hishult

2023 SO LONG SALONG, Domeij Gallery, Stockholm

2022 FÖRVANDLINGEN, Konsthallen Hishult

2022 CORONASAMLINGEN, Skissernas Museum, Lund

2022 CORONASAMLINGEN, Havremagasinet, Boden

2020 Group Show, Galleri Thomassen, Gothenburg

2019 HUNGRY PLANET, Passagen Konsthall, Linköping

2018 MEJAN 94, Domeij Gallery, Stockholm

2018 ETT LÅNGT FARVÄL, Galleri 1, Gothenburg

2018 TENTHAUS WINTER DEPOT, Galleri Box, Gothenburg

2017 TRAVELLERS, Domeij Gallery, Stockholm, with Lotta Döbling & Pelle Perlefelt

2017 A Lot A Lot, Galleri Thomassen, Gothenburg

2016 Contemporary Art Meets Tribal Art, Domeij Gallery, Stockholm

2016 Vårutställning, Galleri Thomassen, Gothenburg

2015 Rådhusets Julkalender, Örebro,  2016 Örebro Läns Museum

2015 Gyllene Tider, kulturarbetarnas seniorboende, Galleri PS, Gothenburg

2015 TOMBOLA Parksalong, Azaleadalen, Gothenburg

2015 Galleri Thomassen, Gothenburg

2014 Rådhusets Julkalender, Örebro,  2015 Örebro Läns Museum

2014 Påsksalong, Galleri Thomassen, Gothenburg

2014 Rapport 2012:1, Peter Eccher & Galleri Box, Supermarket Stockholm

2013 Galleri Thomassen, Gothenburg

2012 Rapport 2012:1, Peter Eccher & Galleri Box, Gothenburg

2011 Örebro Konsthall, with Lotta Döbling, Tommy Hilding, Alexandra Skarp, Stefan Johansson, Stefan Berger

2010 Rådhusets Julkalender, Örebro

2010 TOMBOLA Parksalong, Azaleadalen, Gothenburg

2008 KustomKonst, Galleri 54, Gothenburg

2006 Mejeriet, Hättorps bruk, Tjällmo

2005 Without You No Me, Galerie Quartair, The Hague

2004 Kalas, Galleri 54, Gothenburg

2004 6x54>Göteborg, Galleri Titanik, Turku, Finland

2004 Art Rotterdam & KunstRAI Amsterdam, Galerie Serieuze Zaken

2003 Nothing Can Be Hidden Forever, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam

2002 Sthlm Art Fair, Galleri Susanne Pettersson

2001 Sthlm Art Fair, Galleri Krister Fahl & Galleri Susanne Pettersson

1999 Leve de provincie, Galerie Serieuze Zaken, Amsterdam

1999 In de glij, Galerie Singel 74, Rotterdam

1996 Smart Show, Galleri Krister Fahl, Stockholm

1995 Tre Konstnärer på Tundran, Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholm

1989 Pro Forma, A.B.K. Maastricht & Kunstverein Heinsberg, Tyskland


Public art commissions

2024 Fredriksborgskolan, Borås kommun

2023 Kyrkskolan & Kyrkbyns förskola, Tierps kyrkbyn,  Tierps kommun

2016 Fjällblomman Preschool, Rannebergen, Angered. Lokalförvaltningen Göteborg

2010 Södra Älvsborg Hospital in Borås, staircase & entrance, reception polyclinic,  Västra Götalandsregionen

2007 Karolinska Hospital in Huddinge, meeting room, Stockholms läns landsting

2006 Police Headquarters in Helsingborg, entrance, cafeteria & corridor, Statens Konstråd

1997 Dutch Embassy in Stockholm, ceiling painting


Miscellaneous

2022 Curator for the Förvandlingen (the Metamorphosis) exhibition at Konsthallen Hishult

2020 Exhibition catalogue for the WUNDERKAMMER exhibition (download pdf in Swedish here: 2 Mb)

2004-2024 Teaching painting at Gothenburg Art School/Göteborgs Konstskola  

2002 Grez sur Loing artist in residence, City of Gothenburgs’ Culture Department

1998 Exhibition catalogue  galleri Christer Fahl with text of Lars O.Ericsson

1994 participant in the Tundra Ecology 94 expedition, Swedish Arctic Research Programme/Polarforskningsinstitutet 

(leg 3; Tiksi-Gothenburg).


Grants

2024 Adlerbertska konststipendium

2022 The Arts Grants Committee/Konstnärsnämnden

2021 Kulturstipendium Region Västra Götaland

2008, 2014 & 2018 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden

2004 City of Gothenburg Kulturstipendium

2002 Theodor and Hanne Mannheimer Foundation

2000 & 2004 & 2005 IASPIS

1998 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden

1996 The  Royal Academy in Stockholm

1994 The Arts Grants Committee/ Konstnärsnämnden


Represented

The National Public Art Council Sweden (Statens Konstråd)

Gothenburg Museum of Art

Norrköpings Konstmuseum

The Dutch Embassy in Stockholm

The Royal Swedish Academy of Sciences (Vetenskapsakademien) 

Region Västra Götaland 

Stockholm County Council

Region Skåne

City of Norrköping

City of Uppsala

City of Gothenburg 

Tierps kommun

The Swedish Museum of Natural History (Naturhistoriska Riksmuseet)

Uppsala County Council

Akzo-Nobel Art Foundation

This website makes use of cookies. Please see our privacy policy for details

OK